Közúti forgalomban csak megfelelő műszaki állapotban lévő járművel szabad részt venni, így a bringának is kifogástalan állapotúnak kell lennie. Hogyan lehet úgy átvizsgálni a bringát, hogy egyetlen fontos alkatrész se maradjon ki?
Egy egyszerű trükkel végig tudjuk úgy nézni a bringát, hogy biztosan nem marad ki semmilyen fontos alkatrész – ez az M-check (M-próba), azaz M betű alakban érdemes átvizsgálni a bringát az első keréktől a kormányon, vázon, hajtásrendszeren keresztül a hátsó kerékig.
Az egyes alkatrészek esetében az alábbiakat kell vizsgálni:
- Első kerék
- guminyomás:
- a túl kemény gumi átadja az út legkisebb egyenetlenségét is a kormánynak, így „pattogóssá” válhat a bringa;
- a túl puha gumi ellenállása sokkal nagyobb, így nehezebb a tekerés, ráadásul egy-egy kátyú, szegély akkora ütést adhat a keréknek, hogy a felni is sérülhet;
- az „üzemi” guminyomás két szélső értéke mindig megtalálható a külső gumi oldalán
- gumi épsége: ha kopott, repedezett a külső gumi futófelülete, akkor éppúgy cserére szorul, mint amikor az oldalfala repedezett (ez mindig azt jelenti, hogy elöregedett, elfáradt a külső gumi anyaga, így sokkal nagyobb eséllyel sérül meg, tehát a defekt esélye is megnövekszik)
- a felni épségét is célszerű vizsgálni (az illesztése rendben van-e, nincs-e rajta bármilyen sérülés)
- a kerék rögzítését (főleg gyorszáras rögzítés esetében) is ellenőrizni kell indulás előtt – ez fokozottan igaz abban az esetben, ha például szállítás miatt kivettük a bringa első kerekét
- guminyomás:
- Kormánycsapágy
- a kormányzást biztosító csapágy, mely a váz homlokcsövébe illeszkedik, és a villanyak (tehát tulajdonképpen az első kerék) finom és pontos elfordulását teszi lehetővé
- ha behúzzuk az első féket, majd ráfogunk a kormánycsapágyra a homlokcsőnél, és elkezdjük előre-hátra mozgatni a kerékpárt, semmilyen elmozdulást nem szabad érezni a kormánycsapágy esetében
- Kormány
- a kormány megfelelő rögzítését érdemes ellenőrizni, főleg szállítás után olyan esetben, amikor a kormányok el voltak forgatva a jobb helykihasználás érdekében
- Első fék
- húzzuk be az első féket, és próbáljuk meg eltolni előre a bringát – ha nem sikerül, akkor megfelelően fog a fék
- Váz
- néha érdemes végignézni a vázat, nincs-e rajta valamilyen sérülés, esetleg repedés (elsősorban az illesztéseknél)
- Hajtásrendszer
- a láncot rendszeresen tisztítani és olajozni kell (átlagosan 200 megtett kilométert követően, de használattól és időjárási körülményektől függően ez a táv lehet sokkal rövidebb is)
- a váltók működését menet közben lehet ellenőrizni – ha kattog, recseg, csörömpöl valami, akkor érdemes elgurulni egy szervizbe
- a pedálokat érdemes rendszeresen ellenőrizni, hogy meg vannak-e rendesen húzva
- amennyiben a hajtókarnak van oldalirányú holtjátéka, ellenőrizni kell a középcsapágyat
- Hátsó kerék
- ugyanúgy kell ellenőrizni mindent, mint az első kerék esetében
- Hátsó fék
- húzzuk be a hátsó féket, és próbáljuk meg eltolni hátra a bringát – ha nem sikerül, akkor megfelelően fog a fék
A fenti lépéseket egy pici gyakorlással bárki el tudja sajátítani, és arra mindenképp alkalmassá válik, hogy eldöntse, el kell-e vinni valamiért a kerékpárt szervizbe, mielőtt használatba venné. Szervizbe egyébként egy évben legalább egyszer érdemes elvinni a bringát egy teljes átvizsgálásra, mivel ekkor olyan rejtett hibák is kiderülhetnek, amelyet csak szakértő szemek tudnak felfedezni.
Egy jól beállított, jól karbantartott bringával mindig élmény a tekerés - a Legyen Ön is kerékpáros játék pedig jó móka, érdemes kipróbálni!
Legyen Ön is Kerékpáros
Hogyan lehet ellenőrizni a hátsó fék működését indulás előtt?
500! Irány a következő kérdés!
Sajnos most csak eddig jutottál!
1 000 000
500 000
250 000
50 000
10 000
1 000
500
Milyen gyakran kell tisztítani és olajozni a láncot?
1000! Irány a következő kérdés!
Sajnos most csak eddig jutottál!
1 000 000
500 000
250 000
50 000
10 000
1 000
500
Mit nem kell ellenőrizni a gumin indulás előtt?
10000! Irány a következő kérdés!
Sajnos most csak eddig jutottál!
1 000 000
500 000
250 000
50 000
10 000
1 000
500
Mekkora nyomásnak kell lennie a gumiban?
50000! Irány a következő kérdés!
Sajnos most csak eddig jutottál!
1 000 000
500 000
250 000
50 000
10 000
1 000
500
Mit kell vizsgálni rendszeresen a kerékpár vázán?
250000! Irány a következő kérdés!
Sajnos most csak eddig jutottál!
1 000 000
500 000
250 000
50 000
10 000
1 000
500
Mit nem okoz az alacsony guminyomás?
500000! Irány a következő kérdés!
Sajnos most csak eddig jutottál!
1 000 000
500 000
250 000
50 000
10 000
1 000
500
Hol található a középcsapágy?
1000000! Irány a következő kérdés!
Sajnos most csak eddig jutottál!
1 000 000
500 000
250 000
50 000
10 000
1 000
500
Gratulálunk, most már Ön is kerékpáros!
1 000 000
500 000
250 000
50 000
10 000
1 000
500