Tananyagfejlesztés az Oktatási Hivatal megbízásából

Az Oktatási Hivatal megbízásából a BringaAkadémia csapata készítette el az elmúlt hónapokban a közösségi nevelés (osztályfőnöki) óra kerettantervéhez illeszkedő okostankönyveket, illetve akkreditált pedagógus-továbbképzési programot.

 

A 2023 nyarán elfogadott közösségi nevelés (osztályfőnöki) tanóra kerettanterve hangsúlyosan tartalmaz közlekedési ismereteket is, 5-6. és 7-8. évfolyamon 10-10 tanórás javasolt időkeretben. A BringaAkadémia csapatának jutott a feladat, hogy az adott kereteket az Oktatási Hivatal megbízásából megtöltse szakmai tartalommal, elkészítve a kapcsolódó okostankönyveket, amelyek a Nemzeti Köznevelési Portálon fognak megjelenni, illetve a 30 órás akkreditált online pedagógus-továbbképzés szakmai anyagát, amely a Pedagógiai Oktatási Központok kínálatában fog megjelenni 2024-től.

A fejlesztés során a fókusz mindvégig azon volt, hogy a célkorosztály számára elérhető közlekedési módokat (aktív és mikromobilitási eszközök, illetve közösségi közlekedés) a lehető legsokszínűbben mutassuk be, praktikus ismereteket is közvetítve a szabályismeret mellett.

Ennek megfelelően az okostankönyvek 10-10 fejezetet tartalmaznak, a következők szerint:

5-6. évfolyam:

  • 1. tanóra: ismerkedés a közlekedés különböző módjaival és eszközeivel (aktív és mikromobilitás kiemelten), a közlekedési szabályok és viselkedési elvárások betartásának elfogadtatása (együtt közlekedünk)
  • 2-3. tanóra: gyalogos közlekedés alapvető szabályai, közlekedés rollerrel, e-rollerrel (konkrét szabályismeret + szituációk feldolgozása akár az utcán, akár pl. Google StreetView, akár saját fotók felhasználásával)
  • 4-6. tanóra: kerékpáros közlekedés alapvető szabályai
  • 7. tanóra: közösségi közlekedés, közlekedés utasként
  • 8. tanóra: veszélyhelyzetek felismerése, baleset-megelőzés
  • 9. tanóra: segélyhívás (szituációs gyakorlatok)
  • 10. tanóra: utcai gyakorlás

7-8. évfolyam:

  • 1. tanóra: a közlekedés mint komplex rendszer (aktív és mikromobilitás ismétlés, multimodalitás, intermodalitás)
  • 2. tanóra: Magyarország közúti, vasúti, kerékpáros infrastruktúrája
  • 3. tanóra: gyalogos és kerékpáros útvonal tervezése
  • 4. tanóra: utazástervezés közösségi közlekedéssel
  • 5-7. tanóra: közlekedés kerékpárral és rollerrel (bonyolultabb szabályok és forgalmi helyzetek), kerékpár karbantartása
  • 8. tanóra: láthatóság, útviszonyok stb.
  • 9. tanóra: közlekedés során felmerülő konfliktushelyzetek és megoldásuk
  • 10. tanóra: osztálykirándulás tervezése (menetrendi kereső, útvonaltervezők stb. + kerékpár karbantartása)

A kerettanterv és a tanórai ismeretek kiegészítik a technika és tervezés tantárgy ismeretanyagát, így magasabb óraszámban biztosítva a közlekedési ismeretek átadását, megalapozottabb tudást nyújtva a gyerekeknek az önálló közlekedéshez.

A kapcsolódó pedagógus-továbbképzési program teljes mértékben illeszkedik a kerettantervhez, illetve a tanórai felosztáshoz, a szükséges alapismeretek mellett módszertani segítséget is nyújtva az ismeretek átadádához. A "Közlekedésre nevelés" című képzési programot sikeresen teljesítő pedagógusoknak a Bringasuli képzésre jelentkezés esetén a nagymértékű átfedés miatt a 20 óra elméletet nem kell ismét teljesíteniük, elegendő a 10 órás gyakorlaton megjelenni, és teljesíteni a tanúsítvány megszerzéséhez.

 

Az okostankönyvek a következő linkeken érhetők el a Nemzeti Köznevelési Portálon: